fredag 29. mai 2015

Tyskland


Det var vakkert på Vlielland.
Men litt for kaldt til å nyte de lange hvite strendene.
Vi kom til Tyskland og Kielkanalen etter en lang seiltur fra Vlieland. Det er et godt strekk på ca 140 nm langs nord-Holland uten beskyttelse for nordsjøen, og uten noen særlige havner å gå inni om været blir for ille...Vi regnet på strøm og vind og avstand og tidevann, for man må ha med seg strømmen opp innløpet til Elbe for å klare å komme inn til Kiel-kanalen.... Vi startet tidlig om morgene for å få det meste ut av strømmen. Det ble en fin dag og en lang natt med lite vind, mens vi ventet på det meldte været som skulle blåse opp til 25 knop. Det kom tilslutt når vi skulle runde innløpet til Elbe. Vi hadde da strømmen med oss og 25 knops vind inn bakfra, så vi fløy av gårde i 10-12 knop. Det var masse svære tankskip som vi måtte dele leia med og vi seilte fra kystvakta som bare gikk i 9 knop…hehe!!
Det var gøy:-) Vi unnagjorde 170 nm på et døgn:-)

Vel fremme med kanalen på morgenkvisten var det heldigvis andre seilbåter som også ventet på å komme inn i slusene opp til Kiel-kanalen. Da kan man jo gjøre litt som de andre båtene gjør….For disse lyssignalene var ikke akkurat intuitive. Vi prøvde med den tysken vi kan og fant ut at grønt lys var forbeholdt de store båtene som skulle inn med losbåt, mens vi sportsbåter skulle kjøre inn på gult blinkene lys. Vinden var fortsatt sterk, rundt 20 knop og vi skulle inn å legge til i slusen. Det alltid like spennende, hvordan ser det ut der inne? Hvor skal fenderne være? og på hvilken side?? Vi var siste båten inn i slusa. Forran oss hadde vi sett de andre seilbåtene bli kastet rundt i det de kjørte inn i slusa. Det hele så ganske kaotisk ut. Vi kom susende inn ette de andre og båten gjorde et sleng med rumpa inn i brygga….uff da…Det var tankbåten som allerede sto i slusa som sto med propellene på og laget sterk sidestrøm i inngangen på slusen-det burde vært ulovlig!!! Det ble en kaotisk tillegging i slusen. Vi forsøkte å legge oss inntil tankskipet, men det fikk vi ikke lov til:-( Vi forsøkte da å komme oss over på andre siden, men hadde altfor mye fart og motoren var visst slått av fant vi ut etter at fortøyningene til tankskipet var kastet. Vi måtte hoiste til de andre at vi drev, da vi var på full fart inn i båtene deres….Det var ubehagelig mye action!!! Vi fikk heldigvis motoren i revers og hevet tau til de andre seilerne på brygga og snart lå Delphia fint plassert inntil trebryggen. Phu!! Vi klarte det denne gangen også uten en skramme på noen båter:-) Vi er svært takknemlige for seilere som kommer å tar imot tauene våre!

Kielkanalen er en kunstig laget 60 nm lang kanal som går mellom nordsjøen og den baltiske sjøen. Den er smal og svingete og du møter stadig vekk et stort fartøy, så det nytter ikke å la autopiloten gjøre jobben helt alene her…Det var mye forskjellig å se!!

Den hersens tankeren som lagte strøm i inngangen...
De frister ikke så veldig å legge til disse trebryggene….

Kiel-kanalen!

Skolearbeid må gjøres når vannet ligger speilblankt!
Lys underveis….
Vi fant ut at vi kunne alltid kjøre,
bortsett fra når det var 3 blinkende lys…
 Det opplevde vi ikke.


Vindmøllefundament på vei...

Idyllisk med masse svaner!


Mennesker som blir fraktet over elven under en jernbanebro.

En superjatch...
Denne seilbåten holdt vi følge med hele veien….
Her er vi i slusen på vei ut.
 Denne gangen gikk det eksemplarisk, nå visste vi hva vi hadde i vente.
Vi fikk betalt, og hadde forbredt oss ved å ta med cash.
Tenk det,-de tar ikke visa her!!
Endelig ute på sjøen igjen.
Etter 1, 5 døgn underveis fant vi ut at vi bare fortsatte. Det var meldt fint seilvær inn i natten, i motsetning til neste dag og nattseiling er lettere når første natten er unnagjordt…..
Vi seiler til Danmark og de 100 nm opp til Samsø:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar