onsdag 3. juni 2015

Danmark

Det var så mye vind at det ble litt håndstyring oppover Danmarks kyst!

Delfinene tittet frem og ønsket oss velkommen til Danmark.
Vi seilte gjennom en nydelig natt opp til Samsø. Vinden var bakfra og delfinene kom på besøk. Vinden økte litt og kom opp i over 30 knop, så vi føk avgårde. Vi måtte nå følge godt med på kartet for her er det grunt og endel smågrums….Vi seilte under en bro, og det var ekkelt -det så et øyeblikk ut som vi skulle krasje. Men det var heldigvis god klaring…
Vi kom til Samsø og her var det nydelig!! Masse små søte butikker, enger, blomster, trær og hav. Vi tok oss en sykkeltur rundt øyen og det var hærlig!! Det var stor glede bare å gå i matbutikken og finne kjente og kjære matvarer:-)

Flate Danmark er super for sykkel..
Piknik!
En nydelig hvit kirke langs veien.
Mange fine blomster:-)
En skikkelig size på isen!
Etter Samsøe dro vi ned til Juelsminde, da det var noen dansker der som var intressert i å kjøpe Delphia. Vi fikk fiksa litt ekstra i båten og det er jommen hærlig med en strøken båt:-) De fant ut at Delphia ble for stor for de, så vi seilte oppover og kom til Grenaa…skipperfruen ville gjerne seile gjennom natten opp til Skagen, men skipperen mente været var for hardt!! Så vi la til i 26 knop i Grenaa marina.

Nå har vi vært værfast i Granaa i to dager! Det har blåst hatter, vi har aldri hørt sånn uling i mastetoppene før. Det var nok storm i kastene utpå der, så vi valgte å vente trygt i havn…. Granaa er jo ikke akkurat verdens navle, men vi har kost oss med skole, jobbsøking og bytur. Vi skulle jo så gjerne ha kommet lengre, for vi vil så gjerne hjem til førskoledagen til Hanna 5. juni. Men det ser dessverre  mørkt ut for en skagerak-kryssing før fredag. Vi har ikke lyst å krysse over der i 25 knops motvind….
Dermed  tar vi tilslutt avgjørelsen om å legge igjen Delphia i Fredrikshavn. Vi tar så tog til Hirtshals og derfra Superspeed hjem:-) Så drar Jon og Renate ned å henter båten hjem når været tilater det!!!

Guri, å vi gledår oss te å komme hjem!!!!