torsdag 21. mai 2015

England


Den engelske kanal viste seg fra sin beste side!!


Fredag 14.mai er dagen Delphia kommer til Southampton. Vi setter oss i bilen, spente og vi gleder oss så til å treffe Delphia igjen.
Her ser vi Quamatic som Delphia er på…men hvordan kommer vi oss dit?? Vi kjørte etter gps, men den var ikke korrekt så spurte vi den ene og den andre og den tredje…og alle gav forskjellige forklaringer. Det var ingen som visste veien ut til båten…Det er jo ikke så lett å kjøre gjennom en haug med skrap!!! Delphia skulle snart lastes og vi ville jo gjerne være der….
Tilslutt kjørte vi gjennom arbeidslag og under kraner og YES her er vi på rette veien og fant frem til vår kjære Delphia!!


Her ligger hun ren og pen:-)
Jon fikser og fakser og snart er båten klar for å sjøsetting...

Stroppene plasseres og hun kan heises opp….

Der er hun i lufta...
Jon og Jonas kommer seg oppi båten og blir senket ned på vannet,
deretter kjører de til marinaen.
Så deilig det var å komme tilbake til båten. Gode gamle Delphia!! Kidza springer glade rundt og finner frem gamle leker og plasserer det nyinnkjøpte stasjet! Det blir travle dager. Båten må rigges for seiling, mat må handles, tøy vaskes, blogg skrives og guidebok kjøpes. Vi må sette oss inn i seilemulighetene og det nye området vi skal seile i. Vi bestemmer oss for å ta europaveien hjem med den engelske kanal, Nederland, Kielkanalen også i le bak Danmark hjem, men her er det mange nye utfordringer for oss å seile i. Tidevannsforskjellene er på opp til 7-8 meter og strømmen kommer opp i 4 knop! Området er svært trafikert, dermed er det seperasjonssoner, overvåking, regler og rutiner. Det gjelder dermed å vite hva man gjør…guideboken er  tykk som en bibel, så her er det bare å lese. Oiii, vi kommer til å krysse over til Frankrike…Det er jammen en god bit  med seiling igjen! Oiii, vi har altfor dyp båt til veldig mange av marinaene her…Oiii!! Det blir noen aha opplevelser mens vi leser, men det er bedre at de kommer nå enn mens vi er utpå sjøen. Ganske kjipt å våkne opp på skjeiva fordi båten ikke har vann under seg…og det skjer faktisk båter her.
Så nå er vi kommet til andre farvann, med nye utfordringer og vi har mye nytt å lære!!

Hanna får enda en bursdagskake,
denne gangen en skikkelig hjemmelaget med lys!!!!!!!

Hanna fikk flere pakker!! JUHU!!
Slik ser det ut når båten må brukes som tørkestativ...

Det er 17 mai og kidza fikk penger og handlet is!!
De handlet så mye at vi måtte dele med noen andre nordmenn her i havnen for fryseren ble full:-)

HIPP HIPP HURRA for 17.mai!!!
På veg ut fra Southampton - Mye båter utpå her….

….og de kom nærme også!
Her seilte vi mellom to slike regatta båter. 
Endelig kunne vi ha taco i båten igjen!
Første frokost inni båten-ever!
Vi ser på værvarselet at det er ujevnt vær de neste dagene, med greit seilevær 17 mai og verre dagene etterpå. Vi vil jo hjemover så vi bestemmer oss for bare å komme igjang.  Vi får tips om å dra fra Southampton på høyvann og kommer oss utpå på selvesete 17. mai…det gikk unna og GURI hvor mange båter det er utpå her…Men når vi nærmer oss Isle of Writght ser vi at vi får motstrøm og havnene er jo da altfor grunne for oss utenom Portmouth så vi reiser inn der. Nå er planen å gå helt til Dover i et strekk, og om det blir for tøft så går vi inn til Brighton. Der var det dypt nok for Delpha å komme inn, bortsett fra tre timer før og etter høyvann….
Været økte på og det ulte i mastene i havna. Vi som bare hadde spist et måltid inni båten frem til nå, har begynt å benytte spisebordet nede mye merJ Det var ganske koselig nede i båten med sterinlys, tepper og te. Vi har ikke hatt noe varmeapperat i båten og har ikke sett noe behov for det, før nå. Vifteovn ble innkjøpt og varmen økte i båten. Vi spurte seilerne i marinaen mer ut om tidevann, vær og vind i omerådet. De var meldt opptil 35 knops vind og vi fikk bekreftet at det kunne godt være 10 knop mer enn værmeldingen. De mente vi ikke ville seile til Dover i dette været, vi ville fly!! Vi tenkte da på komforen i båten og kjente oss ikke klar for å fly med Delphia enda, så vi valgte å bli i havnen. Det er mest komfortabelt å seile i 15-20 knop og det skulle det bli om et par dager, så  vi venter på godværet. Portmoth var en flott plass å ligge ”værfast” i, det var i grunnen deilig med 2 dager i en havn uten å reise noe sted. Portmouth hadde noen fantastiske museum, dermed gikk dagene unna altfor fortJ

Den kongelige marinene er lokalisert i Portmouth og de har laget mange fine museum om militæret, historien og utviklingen til båtene og spesielt marinen. Det var veldig fine utstillinger og artig å se hvordan de fremstillte historien og hvor stolte de var av militæret. De hadde et egent aktivitetssenter hvor det var tilrettelagt for barn slik at de kunne prøve seg på hvordan det er i militæret. De begynner tidlig å forsøke å kapre nye soldater.

HMS Warrior
Vi begynte  runden vår på den største stålpansrede damp og seilbåten som er laget. Den var da det største, kjappeste og sterkeste fartøyet på jorda. Det ble bygget i Portmouth i 1860 og ble utkonkurrert og kassert bare 20 år etterpå.
Her sitter Rebekka hvor et lag på 18 mann spiste og sov(!).
Ja, de hang nemlig opp hengekøyer over kanoner og bord og sov der.

Jon prøver seg som sjømann på 1860-tallet...Tror ikke han vil bytte;-)
Det som var så fint på dette museumet var at vi fikk lov å gå å se overalt
og vi fikk prøve oss og ta på tingene…
Dette var kapteinens kahytt. Ganske fint!!
De er gode på å ha frivillige guider som står å forteller
og svarer på spørsmål plassert rundt i utstillingene.
Superbra!!
En av de mange kanonene ombord.
Båten fyldte sin avskrekkerrolle bra og
ingen turde ta opp kampen med Britene og skipet kom derfor aldri i kamp.

Her ble det fraktet og dyttet inn kull for å få varme og fart i dene seil og dampkrigsbåten.
Det kunne bli opptil 50 grader her nede og de som jobbet her fikk 25% ekstra i lønn.
Rebekka på aktivitetssenteret. Her på en rullende klatrevegg! Kjempegøy:-)
Hanna fikk prøve hinderløype!

Sara og Renate skyter med skikkelige våpen!!

Klatretårn!

De hadde masse aktiviteter hvor deu lærte mens du gjorde noe….superfint:-)

Ubåt-museum. Denne fikk vi gå inni:-)

Spiseplass inni båten.

Maskinrommet.

Sara sjekket ut periskopet. Gøy å få ta på ting:-)

HMS Victory.
Dette er båten Nelson seilte med i slaget på Trafalgar.
Båten ble bygget på 1760 tallet og er resturert tilbake til slik den så ut ved slaget på Trafalgar i 1805.

Dørene var ikke større enn de måtte være…

Nelson hadde fin seng, sant?

Masse kanoner i dette krigsskipet...

Bunnen av skipet var full av ballast. den besto av grus og forsyninger av mat og drikke for 6 måneder.
Så tilslutt så vi Mary Rose. Kong Henry 7 sitt skip som ble laget i Portmouth på 1500 tallet og som sank rett utfor bi under kamp. Halvparten av skipet hadde sunket ned i gjørmen. Der hadde det blitt bevart utrolig godt helt frem til for få år side. Da igangsatte de et stort arkeologisk prosjekt og tok opp alle tingene inni båten og tilslutt båten selv. De har preservert henne og viser henne slik at allmenheden kan få se det som er igjen av Mary Rose. Det var et knall flott bygg hvor de virkelig hadde gjordt historien tilgjengelig for oss! Det var masse utstillinger av alle tingene de fant på havbunnen og vi lærte mye om sjølivet på den tiden av dette vraket.
Her ser vi restene av skipet med tørkerør i.
De skal tas vekk om 2 år, for da skal vraket ha tørket helt ut.

Kanoner langs skutesiden slik de sto i Mary rose.
Onsdag satte vi avgårde 04.30 for å få mest mulig ut av tidevannet og kunne seile med strøms så mye som mulig. Om vi klarte å holde 7 knops fart ville vi rekke de gode 100 nautiske milene før vi fikk motstrøm i sekstiden på kvelden….Vi foretrekker jo å ha strømmen med ossJ
Soloppgang i Solent.

Slik er det soling foregår ombord i England.
Bikinien er pakket vekk for å si det sånn….
Fine hvite klipper bak Jon på Englands sørøst kyst.
På en lang seilas er det alltid digg med en film eller to og godis.
Jaffal når det er så lenge siden som nå…..
Bloggmekking ombord….
Vi fikk rolig vær med varierende vind, fra ingen vind til 20 knop. Vi spedde på med motor når vinden ikke var tilstrekkelig og klarte det akkurat!!! DIGG!! Det var ikke like gøy at marinaen henviste oss til ankerplass i flere timer for å vente på høyvann…vi hadde jo ringt å bestilt plass på dypvannsbrygga! IRR!!! Menmen…havnepatruljen kom å viste hvor vi skulle legge ankeret og der ble vi til langt utpå kvelden…gjesp!! Vi ringte de opp ti som avtalt, men da måtte vi vente til ellve…så da ble vi der like godt hele natten. Det var veldig rolig vær, med vindstille og zero bølger. Det er bare det at tidevannsforskjellen er på 7 meter, så det ble faktisk endel vugging i båten likevell….Når vannet stiger med mer en en meter i timen så merkes det! Så søvnen ble det så som så med…Vi satser på en knakende god havn i Nederland. Vimå prøve å finne en vi kan gå inn i med vår dype båt!! Nå må vi prøve å finne ut hvordan vi skal krysse kanalen ifht seperasjonsonene og når vi skal gå ut ifht tidevann og strøm. Her er det gode 4 knop i strøm så den må vi ha med oss så lenge som mulig;-)

Så nå blir det good by til England og hello til Nederland!! Vi setter over stredet i dag og forsøker å komme så langt som mulig…været skal øke til helgen igjen, så da blir det nok venting på været og utforsking av Nederland!

2 kommentarer:

  1. Hei! Høres ut som dere har en flott tur fremdeles. Jeg ser nå at dere seiler akkurat motsatt vei av den vi skal starte på 20 juni. Jeg lurer derfor på hvor der har hjemmehavn, når der har tenkt å komme dit, og om vi kanskje kommer til å krysses på veien?
    Fortsatt god tur hjem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth. Vi har en flott tur fremdeles:-) Vi gleder osss nå veldig til å komme hjem og prøver å nå førskole dag til minstjenta 5.juni. Vi har nok avsluttet turen før dere drar. Vi har hjemmehavn i Kristiansand og hvis dere kommer innom må dere gjerne si ifra, så kan vi møtes:-)
      Kanskje dere lyst å kjøpe noen brukte guidebøker, kartbrikker eller annet vi ikke lenger trenger??
      God tur til dere!!

      Slett