mandag 6. oktober 2014

Gibraltar

På vei ned mot Gibraltar får vi en skikkelig hærlig avskjed med middelhavet, sjøen lå blikkstille og vi fikk en regnskyll...det er disig og tåkete. Når vi nærmet oss Gibraltastredet så vi hvor smal åpningen er. Det ikke langt mellom Afrika og Europa her... og det er mange store båter som kjører gjennom stredet. Vi telte 13 svære tankskip rundt oss på samme tid!!!

Vi har nå seilt gjennom middelhavet og reist ca 2000 nautiske mil på 78 dager, dvs 11 uker og 1 dag . Der har blitt mange timer på sjøen, og 8 av nettene har vi brukt til å reise!! Vi har sovet 41 netter med båten fortøyd på anker eller bøye, og de resterende 28 nettene i en eller annen form for havn. Vi har reist gjennom 8 forskjellige land og sett ulikheter mellom folk, sjø, vær og natur. I Hellas  var det mange fine ankerplasser, mens spanskekysten nesten ikke har dette. Havnene i storbyene er riktig så fine, mens de greske havnene var stort sett bare en brygge vi kunne fortøye båten i. Vi har opplevd regn, torden og lyn men aller mest solJ Sjøen har vist seg fra mange sider med bølger og vind, blikkstille og vindstille. Vi har opplevd action, men de store farene har vi blitt spart for….Vi har besøkt storbyer og småsteder og funnet ut at langs middelhavet er det mye historie og ikke minst mange fine kirker!!!

Vi har lært båten å kjenne og fått masse seile, anker og navigasjonserfaringerJ Masse utstyr er kjøpt inn og skal monteres på Gibraltar….så nå begynner vi å bli klar for den store overfarten….!!!!

Vi kom frem og hadde ett par dager i La Linea på spanskesiden. Her fikk vi vasket  og polert båten, og den var kjempefin i et par timer!!! Vi fikk gjordt vedlikehold og vips var torsdag kveld der…da flyttet vi båten over til Gibraltar hvor vi har bestilt plass for høstferien og masse stasj til havnen. Vi var veldig spent på om noe var kommet og det hadde fotoapperatet... men siden vi ikke var der, hadde de ikke levert det. ÆSJ!! Heldigvis ordnet de en ny levering og vi har nå nytt godt kamera med på høstferieJ

Fredag tok vi fatt på 75 mil i leiebil opp til Valencia. Her har bestefar og bestemor leid en svær villa  og familien skal samles til den årlige goumethelgen, som i år er flyttet til Spania! Helgen ble utvidet til en ukes høstferie for de fleste og vi storkoste oss!!
De ble en kjempehyggelig skikkelig sosial uke med god mat, hyggelig samvær og avslappningJ Vi var 27 stykker under et tak på det meste…. Barna storkoste seg med alle sine fettere og kusiner, bada i bassenget og lekte!!! Vi spilte tennis og kanonball, hadde en dag på markedet og en dag på det kjempefine naturhistorisk museet i Valencia.

Fetter og kusiner utenfor museum i Valencia.
Deilig badebasseng i villaen!! Kidza storkoste seg:-)

Rakkerungene klare for tapas;-)

Uka gikk fort og vi dro derfra med mye stasj og et ekstra barn. Fetter Axel på 10 år skal være med oss på tur med Delphia den neste måneden. Jonas er svært fornøyd med å få en gutt om bord, og jentene digger Axel. Så vi satser på at dette blir bra!!
Delphia-skolen har nå barn på 3, 4, 5 og 6 trinn. Hjelpes….her gjelder det å få inn rutiner!!

Mye stasj å flytte fra bil til båt!! Her flytter Jon duo-genen.
 Det var godt marinaen stillte vogn til disposisjon..
Gibraltar må oppdages og vi har mye innstallering  å gjøre…
Jon er i god gang med å monterer vindmølle. Vi har kjøpt duo-gen som kan brukes enten som vindmølle i lufta eller som slepegenerator i vannet mens vi reiser. Vi håper dette vil gi oss mye strøm!!
Så er det installering av AIS, nye seil, spri-bom, nødpeilesender, radar-reflektor, ekstra batteri, vifte… Det er med andre ord mye å gjøre…vi har også tidsbegrensninger, da vi skal møte fam. Tveide på Grand Canaria neste uke. Det gleder vi oss masse til!!
Det gjelder bare å få greie vinder på den 750 nautiske mil lange turen ned dit. For mye og for lite vind er dumt...det går nok ikke å kjøre på motor hele veien!! Vi er spente på den turen, da vi aldri har seilt så langt i ett strekk…..vi er jo også ute av middelhavet og over i større sjøer, atlanterhavet….så dette blir spennende!!

Gutta boys klar for "the rock"
Lørdag dro vi på seightseeing tur til ”the Rock”, som er det store fjellet på Gibraltar. Dette fjellet er kjent for alle sine apekatter, vi fikk se mange av dem….

Vi var inni en klippehule, den hadde en gang tjent som sykehus men var nå omgjordt til auditorium.
Vi lærte en del om Gibraltars historie og var inni gangene de har gravd i fjellet for å kunne forsvare seg mot beleiring. Over 40 mil med tunneler finnes inni dette fjellet. Det var mange kanoner der og flott utsikt!! Men da var kameraet selvfølelig tomt for batteri…

Her på Gibraltar må man gå/kjøre over flybanen for å komme frem…spesielt!

Nå som vi er i England, måtte vi ut
å smake på fish&chips…
Det falt i smak:-)
De har heldigvis lekeplass her og.
Hanna klatrer!!

Dagene her har gått med til å montere, shoppe mer, bytte og fikse. Renate har hatt hovedansvar for barn og mat slik at vi kan bli så fort ferdig som mulig!! Vi håper å dra i morra tirsdag den 7/10, men det er jo stadig vekk ting som ikke går helt som planlagt…seilene er visstnok ikke sendt fra Danmark enda…så de trenger vi da ikke vente på. Bestillingen fra Tyskland hadde forvillet seg bort og er her forhåpentligvis imorra!!!