torsdag 25. september 2014

Spanskekysten

Overfarten fra Formentera til Spanskekysten gikk veldig greit. Vi fikk god seilvind utfra øyea og det gikk unna!!! Jippi, dette går fort og greit, tenkte vi. Men nei da, vinden løyet og det ble motoren over. Det var mange fartøy å holde øye med på radaren. Det var overskyet og tok sin tid før månen viste seg, dermed var det stummende mørkt. Barna har funnet ut at de vil sove oppe på dekk, når vi reiser om natten så nattevakten er ikke alene på dekk. Det gjelder bare å ikke trø på de sovende kidza;-)
På VHF-en kommer de med værvarsel. Denne natten kom det hver andre time og de snakket om regn, torden og lyn…det er aldri noe hyggelig, men de utsatte det hele veien og vi så ikke noe til det. Vi kom inn til Cartagena i tre-tiden. Vi ble lagt long-side rett med porten og dusjbyggetJ Kongeplass!!

I Cartagena koste vi oss. Været blåste opp, og det var selvfølgelig motvind. Mye motvind gjør det tregt og slitsomt både for motor og seil. Det så ut til å bli medvind mot helga så vi bestemte oss for å vente på været og heller kjøre på litt ekstar når godværet kom! Vi fikk da ordna litt båtting; bestilt ekstra viftereim til dynamoen om den skulle finne på å ryke…også forsøkte vi å fylle på gass. Vi har lest at det kan være vanskelig her i Spania og fant ut vi måtte forsøke å få fyllt før vi var helt tomme. Men I Cartagena og visstnok resten av Spania fylte de bare gass på BLÅ flasker. Vi spurte leende om det var ok hvis vi malte flasken og butikkmannen svarte litt usikker at ja, det trodde han burde gå bra. Men da han så gassflasken vår, og fant ut at den var litt smalere og høyere,så gikk det helt i vranglås. Nei dessverre, dette gikk nok ikke. Det endte opp med at vi kjøpte oss en liten blå flaske. Vi har tenkt på kjøpe en-to flasker til for å være rustet til Karibien, men vil jo gjerne få fylt opp det vi har,,,

Cartagena er en kjempe museums by, så vi hadde mye å gjøre mens vi ventet, -og vi fikk med oss hele 5 ulike museum!!!
Cartagena har vært en viktig havn i mange tusen år og har de siste årene bygget og laget museum over mange av monumentene og historien sin. Vi var inne i den store byborgen på toppen  og fikk se sisternen og utsikten. Vi var på borgerkrig museum og lærte om hvordan det var for Spania, det ble samtaler om kommunisme, fasisme og kapitalisme…Det var litt komplisert.Vi fikk se deler av en 2300 år gammel bymur, en krypt fra 1600-tallet, mange gjenstander gjenfunnet på havet, deler fra et romersk bad og forum. Så vi fikk mange inntrykk og lærte masse!!

På toppen av borgen, med utsikt over båthavnen og middelhavet.

Mye å finne ut av for ei lita jente:-)

Nede i krypten var vi ikke alene….

Stolt Hanna på tur med nyinnkjøpt dukkevogn!

Fredag dro vi videre…vi kunne gjerne vært lengre i Cartagena, men vi har mange nautiske igjen til Gibraltar og det ser dessverre ikke ut som det kommer noen periode med god seilvind. Da må vi satse på vindstille, slik at motoren får best forhold….Lørdag og søndag ser bra ut.
Fredag er planen å komme oss 50 nautiske videre slik at vi muligens kan rekke frem til Gibraltar på søndag kveld, evt mandag.

På vei ut fra Cartanga møtte vi på noen store båter...

Vi kjører av gårde, sjøen er rolig, motvind på 10 knop og det går kjapt av gårde…vi vurderer om vi skal dra litt lengre??? Ligge på anker og definitivt rekke Gibraltar søndag. Ja, det gjør vi!!
En liten halvtime etter at kursen er satt lengre ute i bukta, så blåser det opp til 20-23 knops motvind og bølgene kommer. Båten klarer ikke å holde farten oppe i sånt vær, så vi setter da likegodt kursen mot land og opprinnelig bestemmelsessted Garrucha.
Det betyr tilllegging i 23 knop i ukjent havn, Jons favorittJ Havnearbeideren kan selvfølgelig ikke engelsk når vi ringer for å sjekke om der er ledig plass, men på et slags engelsk-spansk finner vi ut at der var ledig plass…og det var heldigvis GODT med plass. Det hjelper når man skal legge til. Og vips så lå Delphia trygt plassert langs bryggen. Denne havnen var tom, og vi skjønner fort hvorfor….den ligger rett ved et grustak som gjør at luften er full av støv når de losser sand.
God plass i havnen, her trengte vi ikke å skvise båten inn.
Vi drar dermed rett inn til byen. Den virker helt dau, men vi finner en kjempegøy lekeplass og restauranter. Vi endte opp på en kinesisk restaurant og her fikk vi god servise og mye deilig mat!

Vi fikk små shooter sammen med regninga. Populært hos barna!!!

Spanjolene har en annen døgnrytme en vi nordmenn er vant med og når vi kom ut fra restauranten var byen full av liv!! Lekeplassen var full av barn klokka 22:00, da måtte vi dra med oss kidza tilbake til båten…men vi skjønner dem godt, det er jo utrolig hærlig når sola går ned og den stekende varmen er borte!!

Turen går videre mot Gibraltar neste dag og vi får som ventet motvind. Vi motorerer hele dagen og nyter rolig sjø til tross for motvinden J

Natten blir likedan…men med mye trafikk!!
Renate er på første nattevakt  og syns motoren lager en litt rar lyd…hm…plutselig ser hun er svær RIB rett ved siden av båten-Hjelpes…hvordan har jeg klart å ikke se den?? Men så ser hun at den ikke har lys på. Den kjører kjapt foran båten også rundt bak båten…..Jon blir kaldt opp på dekk og kommer i en voldsom fart, bare for å se båten kjøre vekk i stor fart, men nesten uten lyd….
Det var litt ekkelt, vi hadde nettopp lest om Costa Guarda som kan finne på å stoppe båter på sjøen. De kan visstnok oppleves som voldsomme og uhøflige, men de leter typisk etter narkotika og menneskesmuglere, så vi måtte huske på at de måtte være forberedt på alt mulig….Så ja, vi ender opp med å tro vi ble observert av disse. Vi håper og tror det var vennligsinnede sjeler som er der ute på havet for å passe på ossJ
Andre tanker er mindre fristende å tenke, der vi fortsetter inn i den mørke natten….Litt senere får vi nærkontakt med et svært skip, som plutselig endrer kurs og retning rett foran oss, akkurat i det vi skal til å kjøre forbi dem på siden…Litt mer action enn vi liker på en nattevakt. Men vi fikk mer besøk i løpet av natten…
Da heldigvis av det hyggelige slaget: Delfiner i hopetall!!!
De svømte rundt båten, under den og lekte seg. De fulgte oss resten av natten og utover morgenen. Det var et fantastisk syn….morilden lå rundt delfinene, og det gjorde at vi så konturen av dem under vannet. Vi skulle bare ønske vi hadde hatt et bedre kamera slik at vi kunne få tatt bilder i dårlig lysforhold, og vi gleder oss så til å få tak i kameraet som er bestilt og forhåpentlig ligger å venter på oss i marinaen i Gibraltar.
Gjennom hele dagen hører vi på VHF at vi er midt i et øvelsesområde for det spanske militæret….”This is a Spanish warship…” –det høres så alvorlig ut, de sa videre at om vi merket noe ubehagelig skulle vi gi beskjed på VHFen…Det var kanskje dem som sjekket oss ut i mørket midt på natten….
Vi merker at motstrømmen øker og vi skjønner at Gibraltar ikke er innen rekkevidde i dagslys i dag. Dermed setter vi kursen inn mot Estepona. Vi har prøvd å fylle gassflaskene våre uten hell her i Spania. Vi har jo feil farge på dem…de skal være blå!! Så vi kjøpte oss en blå gassflaske, men kunne godt tenke oss å fylle opp alt vi har før vi drar over dammen. Det skal være svært vanskelig å fylle både i Gibraltar og  På Kanariøyene. Men vi møtte på en norsk seiler i Cartagena som gav oss telefonnummeret til en fyr i Estepona som visstnok fyller gass på altslags flasker. Så vi håper vi kan dra derfra med fylte flasker!!

Vakker solnedgang i Estepona havn...
En ikke like vakker innbygger i Estepona havn….
Vi fant ut at der var Kakkerlakker i dusjbygget i marinaen og sikkert på bryggen også…disse vil vi IKKE ha ombord. Vi vet at de er umulige å bli kvitt om de kommer…båten ble grundig vasket, bare for å være på den sikre siden, og barna ble grundig innformert om å sjekke sko og stasj so tas inn opp i båten fra bryggen.
De har tannfe i spania også !! En meget generøs en….

En trøtt Hanna er blitt tippa tannløs!!
Vi har ikke småbarn ombord lenger…
Den bare datt ut under kveldstannpussen.

Vi ble her to natter slik at vi fikk fylt opp alle gassflaskene våre!! Dirk, gassmannen kom på motorsykkel og kunne ikke skjønne dette hysteriet med blå flasker… Hærlig!!