søndag 14. september 2014

Spania-Baleares øyene; Menorka, Mallorca, Ibitza og Formentera

Vi fikk en rolig overfart fra Italia til Spania. Det gikk stort sett for motor, så vi hadde definitivt klart å finne et greit værvindu uten for mye vind og bølger…
Vi kom frem i kveldingen og ankret opp i en nydelig bukt på Menorka der det var lagt ut bøyer. Vi vet ingenting om hvordan seiling foregår i Spania enda, da vi ikke har noen guidebøker og har vært uten internett. Vi var derfor usikre på om disse ankerplassene kostet noe eller burde reserveres eller…men vi var trøtte og klare for kvelden så vi la oss tilJ
Vi spiste deilig taco og sov godt hele natten. Vi fant senere ut at ja, dette var en nasjonalpark og ankerbøyene måtte reserveres over internett. Store bøter ble gitt til dem som ikke reserverte…ups!! Men det gikk bra for oss…jammen ikke lett å vite!!
(Vi har ikke vært ute for det før, de pleier å komme å ta inn penger om det koster noe…)
Neste dag utforsket vi stranden og fjellet, nydelig område. Vi skulle gjerne brukt mer tid i området, men har mange mil igjen til Gibraltar og føler for å oppdatere oss og vite mer om hvordan ting forgår her i Spania…vi har lyst på spansk sim-kort og GB!!

Dermed må vi inn til byen…vi dro inn til hovedstaden Mao. Den var kjempefin!! Dette var visstnok Middelhavets største naturlige havn og har vært en viktig havn. Det kan man se på alle de gamle fine bygningene. Vi la oss til på anker i en liten bukt, rett ved en liten øya som i gamle dager fungerte som karantene øy.
Is må til:-)

Kule gamle trær!!
Så gikk turen videre til en av Menorcas nydelige små bukter; Punta de Macarella.
Krystallklar turkis sjø, hvite sandstrender –fantastisk nydelig!!

Kidza bader på en nydelig strand...

…..og Delphia ligger så fint i bukta!!

Her kunne vi vært en uke…bortsett fra at vinden og bølgene kom inn i bukta… og dermed også brennmanetene…gjennom natten endret vinden retning hele tiden og dermed båten også….vi endte opp med å måtte sitte ankervakt, da en  båt hadde lagt seg skikkelig nærme oss og bunnet seg fast i en badeomeråde-markeringsbøye, dermed  beveget de seg ikke med vinden og vi var redd for å dunke borti de…
Etter en natt med dårlig søvn, stadig avbrutt av ”Ancheralert!!” ”Ancheralert!!” bestemte  vi oss for å dra videre til Mallorca. Vinden skulle være bra og vi hadde lyst på en stille og rolig natt. Det er rene vitenskapen hvor man bør legge båten ifht vind og bølger…Men først måtte vi bade mer og få oss en joggetur….
Renate og Jonas på joggetur til Cala til Turquisa.

Vi dro og vinden var riktig, endelig…det er deilig når vi reiser fort avsted!! Vinden kom inn fra siden i +/- 20 knop og vi hadde full seilføring, det gikk unna i over 8 knop…
Vi kjørte til og med fra andre seilbåter…..JES!!

Vi kom frem i skumringen til Mallorcas nordkyst, Port de Pollenca.
Her ankret vi opp utenfor havnen og her hadde vi to netter. Dette er en skikkelig turistplass ved fotenden av fantastiske fjell…
Jonas og Sara bader.
Det var utrolig deilig å ha en hel dag på et sted; men det blir ikke rolig for det om…vi fikk hatt skole, sjekka ut plassen, bada på stranda, shoppa mat, lunsja på cafe og grillet deilig middag på båten til kvelds:-)

Deretter bar det videre nedover vestkysten av Mallorca. Vinden kom rett bakfra, ca 6-7 knop og vi seilte seint…3-4 knops fart…da fant Jon ut at han ville prøve å spri seilene.

Båtshaken gjør nytten:-)

Det hjalp, vi gjorde fort 5-6 knopJ Vi bare MÅ få tak i skikkelig spribom til atlanterhavskryssingen!!
Det ble etter hvert kjedelig for Jon å være spribom, så vi satte seilene på samme side og jobbet videre med skole og fiksing av ulike stasj og høytlesing av boka ”Hjuringen”. Vi merket nesten ikke at farten økte og plutselig seiler vi i 7-8 knop og har 22 knops medvind. Medvinds seilas er fin sånn…du merker nesten ikke vinden. Vi snakker om at vi må passe oss for jibb (dvs at seilet slår over på andre siden hvis vinden endrer litt vinkel)- for dette er jo den farligste seilføringen…likevel så SMELLER plutselig bommen over på andre side…UFF og HUFF!!!
Den kan være uforutsigbar den vinden…Vi fikk nok og tok ned seilene, også var vi straks i Port de Soller. Det er den eneste havnen på vestsiden av Mallorca og her var det trangt om ankerplassene. Vi plasserte oss godt unna (trodde vi) en svær flott seilbåt på ca 100 fot. Så kommer det en tysk seilbåt og dropper ankeret der vi hadde lagt vårt…ugunstig. Vi snakker litt med dem og tyskeren dykker på ankerene…det viser seg at vårt anker ikke lå der vi trodde, men mye nærmere luksus seilbåten (Ankeret vårt må ha dregget godt før det festet seg….). Det er svært  ugunstig, da den svære seilbåten ikke beveger seg med vinden på samme måte som vi andre mer ”vanlige” seilbåter. Vi ender drmed opp med å flytte oss ut i bukta og ut i bølgene….ikke lett dette her;-)
Vi tok ettermiddagen og kvelden med is, bad og kvelds inne på stranda.

Neste morgen gikk turen videre til Palma de Mallorca. Her har vi hørt at det er gode båtbutikker og vi har jo en lang liste over ting vi trenger….så vi er spent på hva vi kan finne her. Vi får booket oss plass og kommer oss endelig inn i ”båsen”. Det var igjen 15-20 knop ved til legging inn mellom to svære båter. Jons favoritt;-) Rygge inn….han treffer ganske godt, men sneier gummibåten på naboens båt, Renate dytter gummibåten unna og roper ”Fremover!!” Båten går fremover, før den så kommer seg skikkelig inn i ”båsen”.  Jon sier så til marrineros (de som hjelper til med til leggingen); ”Uff, dette ble litt dramatisk”, hvorpå han ikke skjønte hva Jon snakket om. Så kanskje vi har litt høye krav til en tillegging i 20 knops vind….det er ikke så lett å beregne de vindkastene.
Palma de Mallorca var fantastisk og marinaen Real Club Nautico var super. Den lå helt inne i byen og var dermed skikkelig sentral. De hadde vaskemaskin, wi-fi og svømmebasseng til barnas store gledeJ
Båtbutikken var den største til nå og vi fikk fatt i masse stasj. Kjølegropen som har vært i ustand en god stund, fikk påfyll av kjølevæske og funker nå igjen

Stor marina her i Palma… med byen og kirka i umidelbar nærhet.

Kirken er fantastisk her og!!!
Må si at vi får en følelse av at den katolske kirke har hatt
for mye penger opp igjennom….
Der var mange boder som solgte spanske spesialiteter. Vi bare måtte smake på en kake…de hadde desverre ikke sjeer, men vi har jo munn!!! Marengs….mmmm!
De har jammen fin gamleby her og:-)

Vi kom oss ikke tilbake til båten før det var sent….
vi fant en park med cafe og lekeplass, så alle koste seg:-)

Etter to netter her, bærer det videre nedover til Ibiza. Vi har ca 450 nautiske mil igjen til Gibraltar og der vil gjerne være om 10 dager dvs. et par dager før vi skal treffe hele familien Svendsen  i Valencia (høstferie og gourmethelg!!!). Det betyr mye reising fremover…. det er litt synd, for her er så mange fine plasser. Men man får jo aldri med seg alt!! Det er det bare å innse….. først som sist!! Vi må altså belage oss på ca. 45 nautiske mil i gjennomsnitt hver dag. Vi regner med en gjennomsnittsfart på 5 knop ( Ved Ok forhold går det litt fortere, men det er jo greit å være litt konservativ i beregningene…) og det betyr 9 timer med seiling hver dag. Vi håper på gode vinder!!
Sydkyste av Spania som vi nå skal seile nedover er litt utsatt for varierende vinder, bpler og strømmer. Plutselige stormer kan visstnok opptre her, men heldigvis er det nok av havner….vi vil ungå dårlige vær, så vi kan risikere å bli liggende værfast, -dette blir spennende!!

Vi koser oss underveis….Hanna er klovnen vår:-)

Ibiza var fintJ Vi kom til Cala de Sant Vincent  i kveldingen…fredag er tacokveld også på Delphia, så vi spiste deilig taco og sov godt!! (tross donk-donk musikk fra stranda). Neste morgen hadde vi oss en is og et bad på stranda før vi dro videre til Formentera. Denne lille øya ned forbi Ibiza er kjent for å være roligere.

Punta de Sabina
Vi ankret opp i en nydelig bukt på Formentera; Punta de Sabina på bøyer.  På kartet vårt sto det ankerplass, men det var blitt ulovlig å anke her…kun bøyer!! Dette fordi de vil bevare sjø gresset sitt. Vi syns et er en god ide å ta vare på naturen og skjønner at anker fra 20-30 båter hver natt gjennom sommeren kan ødelegge litt for sjø gresset….men noen ganger lurer vi litt på om sjø gresset er en unnskyldning for  å tjene penger…. 29 euro pr. natt for en bøye betyr at de tjener penger!!
Her ble vi to netter i vente på bedre vind over til fastlandet. Turen over går i morgen og vi håper å kunne seile litt… og forhåpentligvis ikke få for mye motvind. Vi håper på å nå Cartanga i over imorra, og dermed få unnagjort 140 n. milJ