onsdag 28. januar 2015

Guadeloupe og Les Saint

Vi kom til Les Saint og la oss på moring rett utenfor byen i to netter, deretter lå vi et par netter på anker ved "sukkertoppen" like syd for byen. Der var det fin snorkling…
Det er en nydelig øy!!

Snorkling…..
Hanna liker sand….men er villig til å dele;-)
Sara elsker å snorkle.
Hanna kler det meste…
Her er hun iført en fenderstrømpe.

Kveldskos, kortspill er en slager!!
Vi dro så de 11 nautiske milene opp til hovedstaden på Guadeloupe, Basse Terre. Her var det en fin marina ble vi fortalt, og man fikk tak i det meste der. Det kunne jo vært gildt med en marina! Vi har ikke vært i marina siden Rodney Bay….Det er mye som kan trenge å lades skikkelig opp, tøy som må vaskes og vanntanker som kan fylles!
Det er en kort etappe og vi seilte bare på forseilet. Ut fra ankerplassen merker vi at det øker på med vind og det ligger på rett over 20 knop. Vi seiler da kjapt i 6-7 knop. Plutselig hører vi den velkjente lyden , dog lenge siden sist…vvvvvsjjjjj. Det er fisk på gang….Forseilet blir rullet inn og båten satt i revers for å få ned farta, slik at vi ikke mister fisken. Det funket og vi ser fisken!!!

Fisken på vei opp av vannet…Ryker den eller sitter den godt nok på??
Spennende...
Det blir hektisk stemning om bord, seil, fisk, fotoapperat og båtstyring….det kom selvfølgelig noen skikkelige kast på 30 knop midt oppi alt dette, men det gikk bra!!

En fin fisk!!
Giant Baracuda, men ikke så veldig giantisk...
Vi nærmer oss Basse Terre og kommer i le av øya. Vinden sank ned under 20 knop og vi seiler i under fem knop, SÅ hører vi at det kommer vind…på 10 sekund har vinden bygd seg opp til det dobbelte. Båten klarer ikke å holde kursen og legger seg helt ned på siden med vannet godt oppe på ripa, og den bøyer seg opp mot vinden. Gustet vedvarer og Jon slepper ut forseilet slik at båten retter seg fint opp igjen. Elektrisk stemning i båten-ACTION!!
Barna ler og de syns det var kjempegøy…det var da enda godt! Vi var bare glade vi ikke hadde hoved seilet også oppe. Det er utrolig hvor fort været endrer på sjøen…Når vi ser bak båten er gummijolla snudd opp ned! Vinden har snudd den….Enda godt at Jon alltid insisterer på å ta av motoren og henge den på seilbåten.
Forseilet ble tatt  inn og vi kjørte inn i en liten fin havn, Sud Ancrage. Her var det god plass til oss og vi fikk omsider lagt båten fint på plass. Alle havner er forskjellige og det var jammen lenge siden vi hadde fortøyet båten til land!

En Pelikan på besøk i nabobåten her i marinaen.

Vi drar inn til byen, sjekker den ut og handler. Her blir det også et lite besøk på MacDonalds. Kidza er fornøyde med den gode maten, mens mor og far er fornøyd med god wifi;-)
Dagene etter blir det masse skole og fiksings….Marinaen har gratis okey wifi. Så det ble laget blogginnlegg og vi fikk fikset salgsannonse for Delphia. Vi har tenkt og fundert på hva vi skal gjøre med båten vår etter denne turen. Delphia er en veldig fin båt. Romslig, praktisk, sikker, nydelig og god i sjøen. Vi har ikke sett noen bedre båter (og vi har sett mange etterhvert…) og er blitt veldig glad i Delphia:-)
Vi har lagt ned mye arbeid i å oppgradere henne til en praktisk langturseiler og nyter virkelig å være på tur i Delphia. Likevel har vi havnet på at vi ikke beholder båten når vi kommer hjem. Vi har rett og slett ikke nok tid med jobb, hus, hytter og 4 svært aktive barn. Vi forsøker derfor å se om det er noen som vil kjøpe Delphia, enten her i Karibien eller hjemme i Norge. Karibien er nydelig seilingsomeråde og et flott utgangspunkt for Stillehavet. Vi tenker at det kan ta tid og at det derfor er lurt å begynne den prosessen allerede nå...
Så om noen er intressert i en skikklig go´båt så ta en titt på annonsen da vel…og spre gjerne det gode budskap!

Nå går turen opp til St. Barth. Dette skal være en nydelig øy og der er Time Out. Så tar vi turen rolig tilbake sydover til Antigua, for å treffe på Anne og Wiggo som kommer på besøk i midten av februar:-)