torsdag 22. januar 2015

Martinique

Guri å hærlig å komme til sivilisasjonen!
Vi er nå i et EU land (Martinique er en del av Frankrike) og det merkes…her er det biler og tofeltsveier laget av asfalt. Tenk det…
De har museeum, turistinformasjon, fine kirker og masse, masse butikker!!! Så her skal båten fylles opp igjen med sjokolade, brus, chips, kjeks og hermetikk:-)

Fort de France by night

Vi la oss på anker utenfor Fort de France. Dette var en idyllisk og rolig ankerplass like nedenfor fortet, rett utenfor badeplassen og lekeplassen. Her koste vi oss!! Det lå tre norske båter der allerede når vi la oss til anker… og vi hadde en kveld sammen med både Time Out og Spinnvill. Alltid koselig å treffe igjen seilervenner!
Det første vi gjorde når vi kom i land var å sjekke inn og på veien dit hadde vi allerede gått forbi MacDonalds…så veien var ikke lang til et deilig fastfood gourmetmåltid!!
Vi leide bil i to  dager og fikk sett mye av øya. Det er en frodig øy, med masse forskjellig å se. Vi hadde lyst på en gåtur og syns kanal de bourgnes så spennende ut. Dette er en kanal som slavene bygde på 1700-tallet for å transportere vann fra en dal og over til en annen. Turen gikk på ytterkanten av denne muren og hadde en spektakulær utsikt ned over dalen.

Vi måtte gå på rekke og ikke dytte…!!

Det er ikke så ofte man ser ned på regnbuen!
Bratt!!

Bambus..

Masse fine blomster.
Det regner ganske kraftig her til tider...

Vi kjørte videre og kom til en badeplass hvor vi så mange lokale. Dette måtte vi sjekke ut... og det viste seg å være et stryk, som var kjempegøy å bade i! Det var lenge siden vi hadde badet i ferskvann-hærlig!!

Deretter tok vi turen til øyas høyeste topp. Vi hadde ikke tid til å gå til toppen, men vi fikk sett oss litt rundt likevel…Det var tåkete og regnfullt så vi fikk ikke se noe av utsikten, men det var ganske fint likevel.
Dette var neste som hjemme, og ungane digget det!! Det blåste og regnte og vi frøys….det var faktisk første gang på turen at vi alle brukte regnjakkene våre.

Neste dag var det shopping. Vi fikk tak i mye forskjellig, da de har det aller meste her!
Nå er båten fylt opp igjen med klær, mat og hermetikk. Vi er igjen klar for å utforske flere grisgrendte strøk….Vi håper bare vi ikke har får med oss ubudne gjester…det er så himla mye kakerlakker her, vi har sett de både på brygga og i butikken….så det er vel bare et tidsspørsmål før de blir med en sko eller noen matvarer over i båten. Så vi er på alerten, kakerlakk fellene er klare og vi følger med…kommer de, så er det viktig at vi får de ut  og det fort!!! Vi er ikke interessert i at de skal drikke øyevannet vårt….det høres så ekkelt ut!!!

Det ble også en tur i museum hvor vi fikk sett hvordan de levde her før europeerne kom. Det var litt bregrenset hva vi fikk ut av det, da alt var på fransk…. Det ble også flere butikker, flere fotballkamper og noen flere turer til MacDonalds, da det er veldig bra internett der.  Det er utrolig hvor avhengig vi er av bra internett innimellom…. Hjemme tar vi inernett som en selvfølge, men her på tur er det som regel irriterende tregt internett. Mailen og facebook må sjekkes for viktig informasjon og korrespondanse. Bloggen og instagram må oppdateres. Barna er ivrige på instagram, da de tre største har egen profil. Så om dere vil se flere bilder fra turen er det bare å følge oss der. Vi heter akkeber1 (rebekka), Jonassvendsen123 (Jonas), sara.sve(Sara) og renats07 (Renate).

Utsikt fra ankerplassen vår.
Vi dro videre opp til St. Pierre, nordvest på Martinique. Dette er en liten koselig by, som ble helt ødelagt i vulkanutbruddet som rammet øya i 1902. Byen ble helt ødelagt og var fortsatt svært preget av hendelsen.  Før utbruddet hadde denne byen vært hovedstad og Karibiens Paris. Det var vanskelig å se for seg nå, men ved å besøke museumet og flere ruiner i byen forsto vi litt av hvilken tragedie dette var for dem.. Vi tok også turen til et romdestilleriet Depaz for å se hvordan de lager og lagde denne drikken som de er så kjent for.
Vi fant også et vaskomat her og alt tøyet vårt ble vasket-utrolig hærlig med vaskemaskin!! Savner vaskerommet hjemme veldig her på tur og kommer til å sette stor pris på den luksusen når vi kommer hjem igjen….;-)

Vi er i Karibien!
Her finner du nydelige tomter midt i byen, med bare falleferdige og ubrukte bygninger...

Teaterruiner

Inngangen til teateret...

Inni fangehullet...

Den eneste overleverende i byen skal ha vært en fange som var i dette lille huset, inni fengselet.
Vi tipper han var glad for at han var i fengselet….

Ut på tur, aldri sur??
Noen ganger er det godt Hanna har en sterk storebror:-)
Gåtur opp til destilleriet….
Destilleriet ligger fint og luftig over byen.

Stor og fin plass….

Sukkerroer som blir høstet om noen uker...

Kult tre!!!

Det må jo lekes i...

Mt. Pierre;
 Vulkanen som drepte over 30 000 mennesker for over 100 år siden

Jenta i vinden...

Vi seiler videre til Dominika, en øy som skal ha fantastisk natur…