fredag 6. mars 2015

British Virgin Island (BVI)

Vi kom til BVI tidlig om morgene ganske så trøtte. Etter en natt med mye vind og enda mer bølger ble det lite søvn!! Vinden kom rett bakfra i 20-30 knop og vi seilte med bare revet forseil…Vi ville ikke komme frem for tidlig heller. Vi fikk sjekket inn og siden vi kom på en søndag måtte vi selvfølgelig betale overtidshonorar i tillegg til vanlig innsjekkningskostnad. Det var bare starten på betaling her på BVI….de skal ha penger for alt!!

Vi hadde kontakt med Mathilda og møtte dem på Salt Island. Barry var klar for et dykk og Sophie tok gjerne med seg kidza på stranden. Så det var jo super-dupert!! To timer etter at vi var innklarert til BVI dykket Barry, Jon og Renate på vraket, RMS Rohne. Det var helt utrolig, og det skal visstnok være ett av de flotteste dykkene på BVI!!! Så heldige vi var som fikk se det:-)

Renate på vei inn gjennom vraket….

Ganske kult vrak!! Det var veldig intakt.
Her ser man restene av en drivaksling...

Barry har dykket her før og viser vei….
….for både fisk og folk!!!

Etter dykket begynte jobben med å finne en plass for natten….Det viste seg å være svært vanskelig!!! For her var det mye båter og mange fulle mooringer,  og dermed nesten ingen ankerplasser. Vi lette hele ettermiddagen og akkurat i det mørket senket seg fikk vi tak i en vindutsatt morringsbøye på Peter Island. Neste morgen dro vi tilbake Normann Island til "the Bright". Her var det fint med nydelig strand og en fin resturant med wifi etc. bare for seilere:-) Vi snorklet i hulene der hvor det tidligere ble gjemt skatter, sjekket ut den flytende baren og fikk oss ett dykk til:-)

Snorkling i "the caves".

Skattehula!!

Vi koste oss sammen med Mathilda både barn og voksne!! Det er alltid hyggelig å treffe på kjentsfolk….Mathilda har vært her før og anbefalte oss "the Barth". Det en en samlig små og store steiner på Virgin Gorda. Så vi bestemt oss for å dra opp dit! Det ble en tung og treg tur med motorseiling i 20-30 knops direkte motvind…men det var virklig verd det!!!

The Barth" var bare helt fantastisk!!!
Bare se….
Her forlater vi jolla, klar for ekspedisjon!!

Vi kjørt jolla inn på den øverste stranden og gikk nedover. Da vi trodde vi var på "the Barth" kommer det en mann bort og lurte på om vi skulle til "the Barth". Vi sa: Jaaaa, er vi ikke der?? Nei, da måtte vi gå videre over noen svære steiner. Det var ikke merket sti dit, så vi måtte gå med guide, for det var kjempevanskelig! Hm, tenkte vi…vi er jo nordmenn og glad i å gå i fjellet. Vi prøver, det er sikkert ikke så ille….Men det var vanskelig….vi gikk oppå steiner, under steiner og gjennom dem….Men Guri å gøy!!! Barna snakket om fjellet i Norge og var helt i 100!!! De savnet visst fjellturene våre;-) Kidza var kjempflinke, de hoppet, smøg seg og ble løftet gjennon denne svære "ura". De andre merkede stiene var jo ingenting i forhold!! Neste dag tok vi seilbåten ned til "the Barth". Vi la den på mooring, for så å ta jolla halvveis inn til stranda, før vi svømte resten. Det var enklere….

Devils bay...

Vi vil videre, men  for å komme seg inn i US Virgin Island og Puerto Rico trenger vi innreisetillatelse til USA. Det er et vanskligere land enn vi har vært borti til nå på turen….Vi kan ikke bare seile over med båten og fikse papirene der. Da vil vi visstnok få bot…Det er litt rart dette her og mange ulike versjoner figurerer. Vi har brukt tid på å sette oss inn i dette og det virker som at vi burde ha søkt vanlig turistvisum til USA på en amerikansk ambassade, da US Virgin og Puerto rico er amerikansk territorium. De eneste ambassadene i Karibien er på Trinidad og Barbados og dermed litt utilgjengelige for oss. Da vi ikke har skaffet oss vanlig turistvisum fra en ambassade på forhånd, må vi derfor forsøke oss på en lightverjon anbefalt av andre seilere hvor man benytter ESTA og offentlig transport til å komme seg inn i USA. På samme måte man gjør når man flyr  til USA. På denne måten får vi være i USA i opptil tre måneder, men så må vi ut av landet.

Dermed måtte vi søke om ESTA, noe som tok hel formiddagen på en cafe med dårlig internett. Deretter dro vi på dagstur med ferje over til St. Thomas sammen med Mathilda. Vi la båten i marina i Nanny Key, den første marinaen ever med gratis godt åpent internett-IPPPI!!! Det er synd vi fikk så liten tid til å benytte det.
Selve ferjeturen ble en kostbar affere, da de skal ha betalt for både utsjekk og innsjekk…Vi ble stoppet i køen, da Rebekkas ESTA ikke var å finne…men de var greie og vi fikk gjordt det på nytt hos imigration. Men  det betydde en times venting ved innsjekk til US Virgin…SÅ vi hadde liten tid igjen i Charlotte Amelie, før vi skulle tilbake…Men etter en tur innom kontoret for innsjekk av båter ble vi happy!! Nå var det bare å komme til en amerikansk havn og sjekke inn på vanlig måte….

Hva skal vi gjøre her? Hve er det å se??
En typisk pause i byvandingen...
Selve byen var ikke så mye,  om ikke du skulle handle dyre smykker eller klokker…for byen var full av juvelhandlere. Det som var litt kult her var alle de gamle danske gatenavnene. Det er vel det eneste vi kunne merke av arven etter danskene. Tenk, -det er under 100 år siden øya fortsatt var dansk!!

Her er Kronprinsens Gade…akkurat som hjemme!!!

Enda en kø…Det ble mange køer denne dagen!!
Ferjeturen foregikk på denne ferjen her og vi er glad den ikke kantet da dette er livbåtene om bord…

Er nok ikke mye SOLAS godkjenning over dette - 25 personer pr "livbåt"...….

Selve marinaen her i Nanny Key er veldig fin med beskyttet båtplass, badebasseng og god wifiJ

Hærlig basseng! Kidza digger det!!

Renate mekker på bloggen...

SÅ vi er vel egentlig litt skuffet over BVI…Vi har hørt så mye fint om de. Og det er jo fint her, nydelig klart vann, vart, hvite strender og helt garantert mer enn det vi har sett….Vi har jo bare vært her en uke!! Men vi syns det er styrete når vi må kjappe oss til neste bukt tidlig på formidagen for å få en brukbar plass... Det er mye turister her, veldig tilrettelagt og utviklet for seilere. Så det kommer vel litt an på hva man liker... Det er virkelig enkel seiling i beskyttet farvann mellom øyene, og veldig tilpassset dem som vil seile et par-tre timer til dagen mellom resturantene i de ulike buktene. Vi vil gjerne ha litt mer space og ekte kultur... Så i morra bærer det videre til Spanish Virgin Island; Culebra og Culebrita i Puerto Rico hvor vi håper på å finne et nytt karibisk paradis:-)