fredag 13. februar 2015

Saba og Statia

Endelig er vi på Antigua. Her skal det bli sabla godt å få fylt på vann ( vi er nesten helt tomme), vasket tøy (tidenes vask) og båt, få oppdatert blogg og mail og dusjet laaange dusjerJ
Vi dro opp til St. Maarten og St. Barth. Her fikk vi fylt butikkbehovet, turist og strandbehovet for en stund. Dette var to fine øyer med mye turister. Vi var klar for noe litt annet og hadde svært lyst å besøke Saba; Dronningen av Karibien….Men Saba er det svært vanskelig å komme til…man kan kun dra dit i rolig vær, da det er en lang og værutsatt jolletur fra ankerplasssen til jollehavnen, samt at selve ankerplassen er svært værutsatt. Når det var en uke til besøket vårt lander på Antigua så vi et værvindu for å kunne besøke Saba. Jes!! Vi bestemmer oss for å dra ned dit! Da har vi tid til å utforske Saba og komme oss tilbake….det betyr muligens litt rullete ankerplasser, men sånn får det være…vi er klar for noen unike opplevelser!! Så får vi se været an hvilken vei vi tar tilbake ned til Antigua.

Her ligger Saba som en stor stein, som strekker seg mot himmelen.
Saba er ganske uberørt og lite turistifisert. Det er som sakt vanskelig å komme seg dit, da de ikke har noen båthavn, bare mooringer som ligger ca 2 nm unna jollehavnen, alt  ligger svært lite beskyttet. Det skjønte vi når vi kom hit…hvor var jollehavnen?? Vi så på kartplotteren og på øya…var det de steinene der som var moloen? Ja så sannelig…hm. Ja, her er det nok ikke lett å komme til når været raser. Denne havnen har plass til en liten hurtigbåt som gir fast forbindelse til St. Maarten, noen fiskebåter og joller. Havnen er ganske ny, likeså veien som går opp til byen. Alt dette ble bygd på 1950 tallet og gjorde øyen mye mer tilgjengelig enn før og har ført til en oppblomstring…

Dette var den gamle tilkomstveien til øya.
Den lille hytten halvveis oppi fjellsiden, er den gamle tollstasjonen.
Her måtte alt bæres opp trappene, det være en prest eller piano!!! Så her på denne øya er de kjent for å måtte jobbe hardt og folk er sammensveiset og hyggelige, med lite kriminalitet. Veiene her er bygd for hånd!! Nederlandske ingeniører kom hit, undersøkte geologien og hevdet det var umulig å bygge veier her. Det førte til at en innfødt tok brevkurs i veibygging også satte de i gang selv!! Gårdsbrukerne ryddet vei for hånd med trillebår…det samme gjorde de for å få flyplass. Så nå har de en liten rullebane på størrelse med et hangarskip. Man får til det man vil…
Vi kunne ikke gå i land her, det var altfor mye dønninger. Så her har de ofte måttet ligge i dager før det ble trygt å gå i land.

Øyen er utrolig bratt og har nydelig natur og koselige byer. Man ser tydelig den nederlandske innflytelsen. Matbutikkene hadde utrolig nok et kjempeutvalg, med mye kvalitetsmatJ Ellers var det noen få suvenirbutikker og vi fant Lego Friends til trippelpris av hjemme…Jentene klarte heldigvis å styre seg. De skjønte heldigvis at det var dårlig utnyttelse av pengene.
Menneskene her var veldig trivelige og alle hilser på alle!

Her ligger Delphia alene på vestsiden av øya, hvor den beste ankerplassen er!

Fin velkomst til Saba!

Den engasjerte….

…og var veldig fin!!

Taxisjåføren vår sa at vi måtte gå å besøke den lokale kirken. Den var utsmykket så fint av lokale kunstnere.
Tenk at denne kirken ble bygd før havnen og veien, så de har bært på mye av dette.

Sånn ser et mangotre ut...

Gøy med en lekeplass:-)
Vi gikk tilbake ned til havnen og det er svært bratte og svingete veier her….
Gøy med frittgående geiter,. Se, så søt killing!!!

Vi måtte ta turen opp på Nederlands høyeste topp. Mt. Scenic. Det var til tider bratt, men med fine trappetrinn store deler av veien gikk det veldig bra! Det er deilig for en seilerkropp å få rørt på seg og turen var kjempefinJ-Anbefales!

Vi skulle tross alt på tur i en nasjonalpark.
Da er det viktig å lese reglene først...

Phu…tungt og bratt!!!

Vi er de kjappeste!!

For noen rare bær... Jordbær eller bringebær eller begge deler?
Vi turte ikke smake, så vi vet ikke….

De er ikke alltid så gode til å ta vare på ting her….
Det var over 700 trappetrinn opp til toppen...
Her kan vi skimre toppen oppi skyene...
Toppen!!
 Sara måtte selvfølgelig helt ut på kanten og titte ned i stupet...

Jonas ville gjene la beina dingle...

Vi måtte gå å se på et annet utsiktspunkt og fant en hule på veien….

En ny topp!!

Sara høyt oppi skyene!!

Her var det ikke like god sti, men kjempegøy!!

Balansering på høyt nivå:-)

Litt skitne ble vi...

Regnskog!!

Var ikke dette et utrolig søtt hus??

Når vi kom tilbake til båten måtte vi bade våre svette og skitne kropper og FOR EN SIKT i vannet!!! Her så vi rett til bunnen fra båten som lå på 18 meters dybde. Det var sikkert 30-40 meters sikt…. Det er en utrolig følelse når du er nede i vannet og kan se like godt som på land. Sandbunn så langt øyet rekker, du ser seilbåten så lang den er og videre alle veier…fisk! Vi så alle fiskene i vannet, de små oppe med overflaten og de større lengre nede….Her må det snorkles mer!!!
Saba har nasjonalpark med strenge regler slik at de kan beskytte naturen sin. De har noe av verdens fineste dykking og har lyst å bevare det slik…. Dermed er det ikke lov å fiske eller dykke selv, men det er fritt frem for å snorkle. Saba har en av de få nasjonalparkene i verden som er selvdrevet av suvenir salg og avgifter, den ble startet allerede i 1987 og gir ut flere informasjonshefter. Så vi lærte litt av hvert….Bla at 2/3 av verdens korallrev er i fare for å bli ødelagt i dette århundre og at skilpaddene er i fare for å bli utryddet. De er veldig viktig for økosystemet ved at de spiser ”dårlig” sjøgress og dermed hjelper sjøgresset til å holde seg fint. Så vi mennesker må sjerpe oss!
Neste morgen bar det av sted til en av de utvalgte fine snorklestedene, men dønningene hadde kommet i løpet av natten og gjorde det skummelt å gå nær land. Også vi som hadde tenkt å snorkle inn i en hule…vi svømte rundt og så litt forskjellige fisk, men den fantastiske sikten var ødelagt av all sanden som ble virvlet opp av dønningene. Men vi snorklet litt rundt omkrig og det var ganske fint rundt båten...

Sånn ser det ut under vann...
Masse fisk som koser seg under båten….

Rebekka, Renate og Sara svømmer under vann!

Her ser man jolla, Delphia og oss som bader!

Ferdig med snorkling!

Vi har med oss noen stilige damer på turen videre!!

Tenk at vi var oppå toppen av denne øya i går!
Vi måtte videre. Vi håpte på å komme oss til St. Kitt for natten, før vi seilte over til Antigua. Men når vi satte avgårde skjønte vi fort at det ikke ville gå….Vinden var rett i fleisen på oss, med 15-20 knops styrke og et par meters bølger, så vi gjorde gode 3-4 knop med motor. Det rakk ikke lengre enn til Statia.  Jaja, da får vi oss en tur til Statia. Denne øya virket ikke som noe særlig annerledes enn Saba med sin nederlandske arv og geografiske nærhet. Men det viste seg at Statia har en ganske annerledes historie enn Saba, og med nærmere øyesyn likte vi den veldig godt!
Ankerplassen var mildt sagt rullete….det er nok ny rekord i rulling for oss, så vi brukte mesteparten av tiden på land. Da det ikke er så tilrettelagt og behagelig på Statia betyr  det at det er få som kommer hit. Så vi var 4-5 seilbåter på besøk på øya. Det står i sterk kontrast til andre øyer hvor vi ligger sild i tønne inni en bukt….
Her var det herlig enkel tilkomst til land og vi fikk oppleve en enkel sjarmerende lite turistifisert øyJ

Enkelt og karibisk på Statia.

En pust i bakken under palmene...

Første stopp var på to nydelig resturerte gamle sjøboder.
Her var det mange sjørøvere;-)

Digg med is!!!

Her var det nydelig i kveldsolen,
med fin utsikt over sjøen og alle båtene på ankerplassen her.

Vi gikk videre opp til byen og befant oss på den gamle slaveveien….
Det viste seg nemlig at Statia har vært hovedsete for slavehandel i Karibien. Hit kom slavene fra Afrika for å bli sendt videre. Mange ble bare flyttet fra et skip til et annet, mens andre ble flyttet inn på land, opp denne veien før de ble oppbevart i fortet her til noen øyer trengte nye forsyninger av slaver. Vi fikk tatt fortet i nærmere øyesyn før sola gikk ned.

God utsikt fra Fortet.
Sara på kanonen.

Løping i gamle Fort er gøy!!
Neste morgen var det inn igjen til byen og vi startet skoledagen med en tur på museum. Denne øya har en aktiv nederlandsk historieforening og det merktes-kjempegøy å få lært litt om historien. Det viste seg at denne havnen på 1700 tallet var en av de mest aktive i verden!!! Langs hele stranden var det boder, hvor du fikk kjøpt alt mulig til en god pris. Museet lærte oss mye om slavehandelen, trekanthandelen og Statias sentrale rolle i denne. De hadde ikke fruktbart land nok til å bli rike på dyrking og plantasjene sine, men handel det var de gode på!!
Tenk,-Det er bare 151 år siden slaveri ble ulovlig på Statia!!!

Sjarmerende by med tydelig nederlandsk inspirasjon.
Fin badestrand med store bølger!!

Nok en nydelig solnedgang….
Etter 2 netter i en konstant huske dro vi videre….Vi hadde direkte motvind og måtte ut på en skikkelig kryss for å komme oss ned til St. Kitt. Vi var blitt advart om en stein i innkjørselen til Basse Terre som 6 båter allerede hadde kjørt på, så vi la oss på anker helt på sydspissen av St. Kitt. Neste morgen var det tidlig opp for å rekke Antigua før mørket senker seg i sekstiden….. Vi merket at vi gikk mot strømmen, men det ble en fin tur skikkelig på skrå med vinden inn på 60 grader i 15-20 knop. Du merker du seiler skrått når doene ikke klarer å ta inn vann på den siden som er oppe av vannet…..Det er godt vi har 2 doer, en på hver side!!

Noe må vi gjøre for å få tiden underveis til å gå;-)
Hanna og Pappa spiller PVZ!!