søndag 6. juli 2014

Kroatia og Dubrovnic

Farvel Norge…..
Guttene dro avgårde fra Kr.sand søndag morgen med Super Speed, de kjørte som noen lyn de 240 milene og var fremme i ACI Marina Dubrovnic mandag kveld.
Jentene startet turen sammen med bestefar og bestemor med tog til Drammen på mandag. Flaks for oss at besta kom og sa hadde til oss på perrongen, siden han har vært stamkunde på NSB i 10 år slapp vi buss for tog… I Drammen fikk vi sagt ”hei og hadde” til fam. Lystad før vi ble kjørt til flyplassen neste morgen 04:30. Vi rakk akkurat flyet etter masse omkjøringer og kom frem til båten tirsdag formiddag.
Vi har nå ni jobbet for å komme i orden; vi har pakket ut, pakket inn og organisert, handlet stasj og mat, montert ny radar, fikset på seil og bimini. Båten er vasket og polert og klar for nye eventyr….
Bloggen er nå oppdatert med bilder og DET er litt av en jobb med de elendige irriterende wifi signalene her i havnen.
Barna har storkost seg i bassenget her i marinaen, vi har hatt familiefotballkamp og oppdagelsesjoggeturer. Eventyret er igang:-)

Jon monterer den nye radaren.

Han måtte også oppi toppen å justerer på windexen…..

Pliktene er nå fordelt og matrosene er i sving i byssa, ivrig instruert av bestemor.

For de som lurer…ingen skoleferie på Delphia. Barna fant selv frem skolebøkene den andre dagen, så vi er godt igang med engelsk og matte….

Anne og Wiggo var til stor hjelp før de torsdag formiddag sa farvel for å ta fatt på den lange turen hjem med bilen vår. Vi tok en tur inn i gamlebyen sammen med dem onsdag kveld. Vi fikk sett på severdigheter, spist kroatiske spesialiteter og italiensk is.

Her er barna utenfor murene til gamlebyen i Doubrovnic….

Her nyter vi alle sammen italiensk is på Stradum, hovedgaten i gamlebyen.

Jon hadde bursdag torsdag 3. Juli!
HIPP HIPP HURRA for Jon!!
Dagen ble feiret med kake, is, gaver og sang!!
På kvelden spiste vi på en resturat med elven og her gjør jentene seg klar for å ferie pappa…

Utpå fredagen ble Rebekka syk og spøy hele tre!!! ganger. Vi var litt glad for at vi lå i havn…Stakkars Rebekka! Vi krysser fingrene for at ikke hele gjengen får det…
Det gikk heldigvis fort over og ingen andre ble smittet.

Vi har hatt besøk av jobbkollega til Jon, Ørjan med kone som er på bobilferie her i Kroatia. Vi hadde en hyggelig kveld sammen i båten med grilling, trylling og is:-)

Nå går ferden ut av den trygge havnen her i ACI Marina Dubrovnic og mot Montenegro. Vi må visstnok ta utsjekking av Kroatia i en havn og innsjekking i Montenegro i en annen havn, før vi kan ankre opp i Kotor. Det gjelder å følge innstruksene ellers venter store bøter i størrelsesorden 5000 euro...