lørdag 18. april 2015

Vieques og Culebra igjen….

Barna syns det var kjempegøy å stå i bauen når vi kjører rett imot vinden!!
Det blir nesten som en berg og dalbane….
Det er jo godt de har det moro, for direkte motvind kan ellers være litt slitsomt….Da vi kom til  Viques og seilte langs vestsiden av øyen for å runde rundt på sørsiden så det så nydelig ut at vi bestemte oss for å stoppe å bli her en nattJ

Her var vi ganske så alene med lange strender.

Det smakte riktig så godt med grillmat!!

….og litt turning må til….

Her er oppvaskgjengen igang og Hanna vasker plutselig opp i kaffegrut;-)

Neste morgen mens vi satt å spiste frokost og snakket om å bade, så vi den største fisken komme svømmende ut fra under båten. Den var over 2 meter lang og så svært så skummel ut!! Vi mistet alle lysten på å svømme til land. Fisken drev å lekte seg mellom oss og stranda. Den svømte opp for å pustet litt, rullet rundt og ned i sjøen før den kom opp igjen etter 5-10 min. Vi fant senere ut at den hette sandfisk og var slettes ikke farlig. Den var visstnok mer redd for oss enn vi var for den!

Så vi tok jolla til land og jommen ble det ikke bading her….
…og vi fikk sett oss litt rundt her….
Det var virkelig nydelig her, men det rullet litt så vi seilte videre til sørsiden og byen der. Her rullet det dessverre enda mer. Bukta var belagt av 1 meter tykt gress, så vi la oss på en mooring og fikk mye informasjon av mooringsfyren. Han fortalte at denne bukta var den beste på sør-Vieques. De andre rullet enda mer, eller så var de fulle av hai eller bomber!! Til Porto Ferro kom haien for å formere seg og her var det en haiforsker som matet dem. Dermed svømte gjerne haien svært nære og kunne oppleves som litt aggresiv. De to borterste buktene kalte de lokale bare for Boomb bay 1 og Boomb bay 2, for her var det enda svært mye udetonerte bomber i sjøen. Det hadde nettopp vært en båt som hadde forsøkt å ankre der, men da den løftet opp ankeret fulgte det med en udetonert bombe. Bomben kunne de ikke legge ned på bunnen igjen og heller ikke heise opp i frykt for at den skulle gå av….Dermed måtte de kjøre rundt i ring med bomben på ankeret i 45 min. til bombefolkene kom. Ja, det finnes permanente bombefolk her som prøver å rydde opp etter at det amerikanske  militæret trakk seg ut!

Vi hadde en kveld her og det var en koselig plass med bullevard langs stranden, mange spisesteder og musikk ut i de sene nattetimer…..

Neste dag satte vi kursen.
Vi må av mooringen, alle ungene i arbeid...
Vi fikk 4 great baracuda på turen.
Enten så var det spesielt mye fisk her,
eller så var det den nye rosa kroken som gjorde susen!!
Når vi reiste forbi de siste buktene på Viques kunne vi se bunnen svært godt enda det var 20 meters dyp, så her er det god sikt!!! Vi skulle gjerne stoppet her, men vi har ikke så veldig lyst å ankre opp i masse gamle bomber så vi dro forbi denne gang. Om noen år, når de får ryddet opp her, blir det nok helt fantastisk her!!
Viques er en svært lite turistifisert og utbygd øy, med mange fine bukter og strender og nydelig sikt i vannet!!! Så om vi  hadde hatt vinden inn mer fra nord ville  vi virkelig kost oss herJ

Culebra igjen!!!
Jentene Svendsen på vei inn til Culebra.
Vi liker Culebra:-)
Det er mye skole som må gjøres.
Fin solnedgang over Culebra.
Her møtte vi på Cignus Penna igjen. De ville også tilbake til hærlige CulebraJ
Det var superkoselig og vi fikk med oss Camilla og Melou til basketballbanen. Vi var endelig mange nok til å spille håndballkamp og fotballkamp:-)
Kampene ble etterfylt av videokveld.
De store ser på Harry Potter, mens de små ser barbifilm!

Fam. Smart kom også til Culebra og vi hang sammen noen dager. Her på en strand sammen….
Det var nok kansje den styggeste stranda vi har vært på her i karibien, men det var veldig hyggelig!!!

Vi måtte lage litt påskepynt siden det er påske!!

Vi måtte ut på Culebrita igjen, og her er skiltene som viser vei….

Det var dessverre ikke like store bølger her denne gangen,
men en hærlig strand -det er  det!!
Det å forlate Culebra ble gjordt med ett tungt hjerte, Kidza ville gjerne bli lengre. Her kjenner vi jo til alt og det er så greit å gjøre skole. Så avreisen ble utsatt ett par ganger men da skipperen begynte å gå på tomgang, så var det bare å komme seg videre!! Vi har jo enda en del øyer å utforske før båten går…
Så det settes seil mot St. Cruix, en øy ca 40 nm sydøst for Culebra. Det viste seg at det ikke ble mulig å seile ned dit på en dag da vinden kom rett imot. Så vi måtte ta turen innom til St . Tomas på veien.

Det var jammen flaks for her dukker plutselig Mouline og Pyroya opp, to tysk/sveitsiske båter som vi gjorde ARC+ sammen med og vi ville jo så gjerne treffe dem en gang til!
Så det ble en overraskende og en hyggelig sundowner om bord i DelphiaJ